Iedereen heeft wel eens last van drukte in haar ons hoofd. Vermoeiend en irritant. Slopend soms zelfs. Best interessant dus om te kijken wat we kunnen doen (los van accepteren) om onze mind wat tot rust te brengen. Mediteren, in welke vorm dan ook, is een optie. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Uiteindelijk gaat het vooral om bewust-zijn. Hieronder wat ideeën.

Kracht van stilte-momenten

Mediteren is vaak iets wat we willen, maar dan ook zo moeilijk vinden. Ik merk bij mezelf in ieder geval de wens op, en ook de weerstand ertegen. Het grote lege gat van NIETS en van STILTE. Heel bizar natuurlijk, omdat ik het zelf wil. En ook omdat ik weet dat als ik het doe, gewoon ga zitten en stil zijn, het fijn is. En vooral ook omdat mediteren helemaal niet vereist dat je een uur stil bent en helemaal niets mag voelen of denken. Ik weet beter. En toch is roept het weerstand op.

Ik weet dat dit niet alleen voor mij een ‘ding’ is. Ik ontmoet zoveel mensen die zowel het verlangen als de weerstand kennen. Ik herinner me dat het onderwerp van gesprek was toen ik in januari een weekend samen was met een groep van 20 vrouwelijke ondernemers. Allemaal ondernemers met een missie. Die allemaal hun rust en meditatie zoeken omdat ze daardoor meer kunnen bereiken, beter afgestemd zijn en meer rust en ease kunnen ervaren.

Vind jouw manier

We hadden het erover hoe dan, en wat nodig is. We waren het er snel over eens dat het er vooral om gaat dat je doet wat voor jou past. Dat er niet 1 manier is. De een heeft een strak ochtendritueel van mediteren, visualiseren. De ander doet aan Kundalini yoga. Weer een ander doet 90 dagen 1x per dag 15 minuten stil zitten op een stoel, elke dag dat ze het niet doet begint ze opnieuw. Weer iemand anders stelt een vraag voor het slapen en doet free journaling (intuïtief schrijven) zodra ze wakker is. Er is natuurlijk van alles mogelijk.

Zelf vertelde ik dat het voor mij werkt om  in de ochtend te lopen in de natuur om me af te stemmen en stil te zijn, zodat ik antwoorden en ideeën kan opvangen (in een eerder blog sprak ik er ook al over, in het kader van bewust je dag beginnen – mocht je nog geen wachtwoord hebben wordt dan eerst lid van de Sisterhood). Ik begin bij voorkeur mijn dag lopend in de natuur, afstemmend op de natuur, het universum, mezelf en eventueel iemand die ik daarna ga ontmoeten of coachen:

  • Lopen – brengt linker en rechter hersenhelft in balans, dat gebeurt doordat je letterlijk de ene voor de andere voet zet, letterlijk je linker en rechter kant in actie brengt. Het activeert je op fysiek, mentaal en energetisch niveau. Dus sowieso al de moeite waard!
  • In de natuur – het geeft je letterlijk zuurstof, biedt je mooie beelden. maar vooral verbind je je met een groter geheel (de natuur), een groter organisme, een groter georganiseerd geheel van Leven. Het helpt je op manieren die je niet eens doorhebt. Geeft niets. Laat het gewoon gebeuren.
  • Afstemmen – Ik stem me af op de natuur: ik zet al mijn zintuigen open om de natuur te ervaren. Door die focus en verstilling komen er vrijwel altijd beelden, zinnen en ideeën als inspiratie binnenvallen. Bovendien verbind het me met een groter geheel, het universum, moeder natuur – hoe je het maar wilt noemen. Ik besef me dan hoe onbelangrijk mijn eigen vernauwde gedoe is binnen de context van een groter geheel. Het contextualiseert alles.

Hoe je je mind tot rust kunt brengen waar je ook bent

Maar hoe dan ook – iedereen heeft momenten waarop onze mind niet echt meer productief of inspirerend werkt en verandert in de busy mind. Een drukte van belang in gedachteland. Vaak in een vicieuze negatieve spiraal denkend. De vraag is dan natuurlijk: hoe kom je daar dan ‘van af’.

Ik kan het niet beter en sneller uitleggen dan dat Mingyur Rinpoche in het volgende filmpje doet. Hij doet het bovendien met zoveel humor en ontspanning dat het gewoon al fijn is naar hem te kijken…

PS wil je meer van hem zien? Kijk hier voor een overzicht van zijn video’s: https://www.youtube.com/user/MingyurRinpoche

Let me know in the comments below…

  • Heb jij last van the monkey mind?
  • Hoe krijg jij m tot rust?
  • Hecht je waarde aan afstemming of meditatie?
  • Welke vorm vind jij het fijnst?
  • Waarin zit voor jou eventuele weerstand?

Ik lees je antwoord graag!

leontinesignature