Druk. Druk. Druk.
Bijna bijna bijna.

En dan is het zover! De kerstvakantie kan beginnen.

Maar dan gaat het mis…

Hoewel dit vooraf zaligmakend lijkt en we er allemaal naar verlangen, blijkt het grootste deel van Nederland stress, spanning en narigheid te ervaren tijdens de feestdagen. Als dat al niet aan de buitenkant hoorbaar en zichtbaar is, dan is het aan de binnenkant wel voelbaar.

Bizar toch?

Maar ik beloof je, het kan anders.
Het kan zonder stress, zonder spanning, zonder je druk maken of je aan ieders wensen voldoet.

Daarom geef ik je 10 tips:

10 tips om Perfect Onvolmaakt de feestdagen door te komen

Lees hieronder 10 tips die je kunnen helpen het eens anders te doen.  En bedenk je dit. Misschien is het voor dit jaar al ‘te laat’, maar het kan altijd weer anders. Nu, door het jaar heen, en gedurende de feestdagen volgend jaar. We are going for progress, not perfection.

#1 – Doe een stapje terug en denk na

Ja ik weet het, het is lastig als je in de druk-druk-druk stand staat om een stapje terug te doen en na te denken. Maar echt nadenken kost niet perse veel tijd. Het vraagt dat je het wilt. En doet.

Vraag jezelf eens af: Waartoe is een vakantie bedoeld? Waar gaat kerst over? Waartoe vieren we oud en nieuw?

Is vakantie niet bedoeld om tot rust te komen, om te genieten van de dingen die je buiten de vakantie niet kunt doen of meemaken? Om ruimte te maken voor de mensen waar je echt heel graag mee wilt connecten?
Is kerst niet oorspronkelijk een warm en liefdevol gebeuren? Als je alle commercie en afspraken en regeltjes eromheen weghaalt?
Is oud en nieuw niet in wezen een prachtig ritueel waarin je kunt terugkijken op je leven het afgelopen jaar en kunt vooruitkijken naar het jaar dat je nog vers toelacht? Is het niet een viering, een ritueel en een moment van reflectie en bewuste ‘overgang’ – als je de glitterjurken, oliebollen en hippe feestjes even wegdenkt?

Het maakt me niet uit wat je antwoorden zijn. Het maakt me uit dat je erover nadenkt.

#2 – Breng in kaart wat er allemaal op je afkomt

Voordat je het weet, denk je dat je alles wat je aan het doen bent, zelf wil. Of dat het nou eenmaal moet. Misschien. Misschien ook niet.

Breng eens in kaart wat er allemaal op je af komt deze dagen. Die er al zijn, vóórdat je überhaupt hebt nagedacht wat je zelf graag zou willen of misschien gewoon nodig hebt.

Welke afspraken staan er in je agenda? Welke vragen worden je gesteld? Wat moet er nog gebeuren voordat het jaar kan worden afgerond? Wie wachten nog op antwoord? Wat kan echt niet mee het nieuwe jaar in? Wat heb je al tijden beloofd en moet je nu toch echt eens doen?

#3 – Ontdek welke (ongeschreven) regels en (onuitgesproken) verwachtingen er zijn

Knijp je ogen samen en kijk door je oogharen heen, terwijl je dit tableau van ‘moeten’ bekijkt. Zonder iemand tekort te doen, wees eens bloed eerlijk. Wat vóel je dat er van je verwacht wordt? Of het nou hardop gebeurt of niet. Een verwachting voel je prima aan. De snelste check is: ben ik vrij om het te doen (ofwel: ben ik vrij om het te laten)? Kan ik zomaar nee zeggen, of levert dat gedoe, teleurstelling op? Wie stel ik dan teleur? Mijn eigen verwachtingen of die van een ander?

Stel dat je in een ritme zit met bijvoorbeeld je familie, kijk er eens naar. Zonder oordeel. Gewoon kijken: hoe doen jullie dat? “Zo doen wij het nu eenmaal” vind ik echt de allerslechtste reden om iets te doen. Dat levert bijna altijd shit op. Omdat je er dan niet echt voor kiest. Omdat je voorbij gaat aan de vraag wat je zelf eigenlijk nodig hebt. Wat je gezin nodig heeft, je partner, je kinderen.  Doe nooit iets ‘omdat het hoort’ omdat het van je verwacht wordt. Vroeg of laat gaat dat etteren en levert het hardop of van binnen ellende op. Herkenbaar?

#4 – Kijk welke mensen je allemaal tevreden wilt stellen

Groot onderdeel van #3 is het aardig gevonden willen worden. Het goed willen doen. Het tevreden stellen van anderen.

Nieuws: je bent al goed. Dat hangt niet af van met wie je kerst viert. Ook niet hoe hip je feestje met oud en nieuw is. Of je veel eet van wat je (schoon)moeder heeft bereid. Als je het daar van moet hebben, oh my….

Ik snap het wel hoor. Zo werkt het ook. Maar vertel jezelf dit jaar maar eens dat het niet zo is. Je ‘goedheid’ hoeft niet te worden gemeten in de mate waarin je voldoet aan verwachtingen die anderen je expliciet of impliciet opleggen. Echt niet. Ik zeg het nog een keer: Jij bent goed genoeg. Onafhankelijk van waar en hoe je wel en niet ergens verschijnt, je huis openstelt, je kookt, je danst.

Volgens mij zit geluk in oké zijn met jezelf. Echt oké. En in de verbinding die je kunt ervaren met de mensen om je heen. En in het volgen van je eigen pad. Het leven van je eigen leven.

#5 – Vraag jezelf wat jij wilt

Voordat je het weet heb je het al zo druk met het beantwoorden van alle vragen die op je afkomen, met het zo goed mogelijk doen voor iedereen; dat je eigenlijk vergeet te vragen wat je zelf wilt en nodig hebt.

Ik daag je uit.

Los van alles wat je al hebt staan in de agenda, wat je al hebt afgesproken…

  • Schrijf 5 dingen op die je nodig hebt de komende 2 weken. Om je goed te voelen, in je kracht te staan, te kunnen ontspannen en om te kunnen genieten. Bv. wandelen in de natuur, een warm bad, alleen-tijd, een boek lezen, schilderen, dansen, jouw eigen muziek luisteren, een mooie film kijken, mediteren, etc. Wat je maar nodig hebt.
  • Schrijf 3 dingen op die je graag anders zou doen. Zelfs als het voor dit jaar niet haalbaar is, doe het toch. Het maakt je bewust. Het helpt je om stappen te zetten.
  • Schrijf op aan wie je iets hebt beloofd of toegezegd, wat je eigenlijk helemaal niet wilt. Als dit te spannend is, doe het dan in je hoofd, zonder het op te schrijven. Je hoeft er niets mee als het nu te spannend is. Maar het is een begin dat je je er bewust van bent en dat in de toekomst steeds meer wordt.

#6 – Besluit dat je zorgvuldig bent met het toezeggen en beloven

Wen je aan om elke keer dat er een verzoek of mededeling op je af komt, echt even stil te staan. Tel tot honderd. Of wen je aan standaard te zeggen dat je er op terug komt. Dat is niet beledigend. Je kunt bv zeggen: ‘Wat geweldig dat je dit vraagt, super dat je ….. Ik denk er even over na/ ik kijk even rustig of het in mijn andere plannen past, en dan kom ik bij je terug.’

Je schept deze ruimte niet omdat je vanaf nu nergens meer aan bij wilt dragen. Je doet dit om bewust te worden van hoe je het doet. En om bewust te kunnen kiezen. Zodat je minder ergens in terecht komt, zonder dat je nou precies weet hoe dat kwam. Zodat je niet hoeft te ‘dealen’ met dingen die je helemaal niet wilt. Zodat je een leven kunt gaan leven, dat past bij wie je bent, wat je belangrijk, waar je waarde aan toekent.

Gewoon. Omdat jij jij bent. En deze ruimte verdient.

#7 – Vier iets op je eigen manier

Vier feest wanneer je dat wilt. Drink champagne als je er een goede reden voor hebt. Omdat het kan. Liefst op een doordeweekse dag in je pyjama of je joggingbroek.
Geef iemand een kado wanneer het past. Besef dat de prijs van het kadootje niet je intentie bepaalt. Hang slingers op wanneer je zin hebt in een feestgevoel.
Vier de liefde als je die voelt, niet omdat het 14 februari is en de winkels rode dingen willen verkopen. Spreek af met je familie omdat je dat wilt, niet omdat het van je verwacht wordt. Doe leuke dingen samen, en bedenk dan wat écht leuk is – niet wat ‘gepast’ is.

Trek je gewoon niet zoveel aan van wanneer en hoe ‘het hoort’. Dat is echt een oud en achterhaald concept. En het maakt je zeker niet gelukkig.

Vieren is pas vieren als het leidt tot vreugde. Dat lijkt me een goede reminder.

#8 – Besef je dat eten & drinken geen innerlijke leegte vult

Op de een of andere manier staan feestdagen, en wel met name kerst voor eten. Rijkelijk eten. Vet eten. Veel eten. Alsof dat ons verbindt. Alsof daardoor de liefde voelbaar is.
Tuurklijk is het ritueel van samen eten een voedende bezigheid. Voedend voor het gemeenschapsgevoel.

Maar besef je, dat eten en drinken niets kan vullen wat van binnen als leegte voelt.
Hoe veel je ook neemt, hoe speciaal je het ook maakt.

Probeer bewust te kiezen van wat je eet. En als dat niet in jouw handen ligt, probeer dan bewust te kiezen voor hoeveel je eet.

En let op wat je tegen komt aan ‘innerlijke gaten’. Wat wil je weg eten? Waar moet op gedronken worden?
Don’t judge. Just notice.

#9 – Omarm je imperfectie en je menselijkheid

Vier dat je mens bent. Accepteer dat je een mens van vlees en bloed bent. Niet een super mens, een uber-vrouw. We hebben allemaal beperkte tijd en mogelijkheden en dat is helemaal oke. Daar worden we niet minder leuk van. Het ís gewoon wat het is.

Don’t make fuzz out of it.

Geniet van wat wel kan. Wat je wel hebt. Wie er wel voor je is, voor wie jij er mag zijn. Dat is immers zoveel meer waard dan al dat wat niet is. Ik wens je toe dat je dat kunt zien.

Schermafbeelding 2016-12-23 om 09.25.15

#10 – Het einde van het jaar is niet het einde van de wereld

Op de een of andere manier brengt het naderende einde van het jaar een bepaalde druk met zich mee. Dingen moeten zijn afgerond. Alsof daarna een andere wereld begint, een nieuw leven start. Ik snap dat sommige dingen gedaan moeten worden. Ik snap ook dat het helpt om een moment te hebben waarop je nieuwe voornemens formuleert. Maar laat je niet gek maken. Maak jezelf niet gek. Het is gewoon een dag in het jaar. En daarna komt er weer een. En nog een.

Je zou je elke dag van het jaar kunnen voornemen om terug te kijken en vooruit te blikken.
En je zou je ook een keer helemaal niets kunnen voornemen met nieuw jaar.
Alles kan. En het kan altijd weer anders.

Hoe maak jij het verschil in 2017?

Vraag jezelf af hoe jij in 2017 het verschil in je eigen leven kunt maken. Als je wilt, biedt ik je een prachtig mooi, perfect onvolmaakt begin. Het kadootje is tot 31 december 12.00 uur voor je beschikbaar.

Laat van je horen

Laat me in ieder geval weten hieronder: Welke van de 10 sprak jou het meeste aan?
Welke ‘aha’ gaf het je?
Plaats het hieronder in de comments, en zo leren we samen van en met elkaar.

 

Ik wens je een fijne tijd, hoe die er ook uit mag zien!

Liefs,

leontinesignature